Klantprofilering

Denken in ijkpersonen, waarbij we de doelgroep opsplitsten in diverse klantprofielen met hun eigen ideeën en wensen, is in mijn ogen de gouden greep in effectieve communicatie. Het voorkomt dat we alleen vanuit het product of de propositie communiceren, maar meer aansluiten bij de interesses en verwachtingen van de klant. Met dynamic profiling neem je de volgende stap in dit proces.

We kunnen nu gaandeweg steeds meer te weten komen over jouw doelgroep. Daarbij kunnen we continu de opgestelde profielen van de ijkpersonen aanscherpen met nieuwe inzichten.

 

Steeds scherper

Eigenlijk is een doelgroepprofiel natuurlijk nooit af, net als een website. En de nieuwe informatie die je opdoet, kun je ook heel concreet toepassen. Een mooi voorbeeld is dat we bij wervingsbureau Get Clever ontdekte dat de doelgroep deels bestaat uit mensen die ZZP-er willen worden. Dit resulteerde in een ondersteuningsconcept om deze mensen op weg te helpen. Zo lopen doelgroepanalyse, conceptontwikkeling en marketing naadloos in elkaar over.

 

Niet jouw product of dienst maar hun wensen staan centraal.

 

Wat beweegt mijn klant

Je krijgt zo ook steeds meer in beeld wat de doelgroep wil zien in communicatie-uitingen. En dat is vaak echt iets anders dan sec het product of dienst waar het daadwerkelijk om gaat. Zo is de meest gewaardeerde post op Facebook van het project Sterrenberg een filmpje van twee schattige biggetjes. De kinderboerderij in de buurt blijkt nou net een belangrijke reden te zijn voor mensen om daar te komen wonen. Natuurlijk moeten de woningen kloppen, maar je moet dus verder denken dan alleen het product.

 

Blijven vragen

We hebben ook al eens meegemaakt dat er tijdens een traject gaandeweg een nieuwe doelgroep in beeld kwam. Daar kom je alleen achter als je continu bezig bent met de doelgroepprofielen. Wat ons betreft is dit dé manier om de connectie tussen merk en klant continu beter te maken.

 

Weten wat ijkpersonen voor jouw organisatie kunnen betekenen? Ik licht e.e.a. graag toe aan de hand van een case!

 


Inschrijven nieuwsbrief

Fluid op de voet volgen en maandelijks een portie creatieve energie ontvangen?
Schrijf je dan in voor de Fluid nieuwsbrief!