Growth Hacking

Hippe term of route naar succes? Een beetje van beide eigenlijk. In essentie staat Growth Hacking voor het inzetten van data om je bedrijf sneller te laten groeien. Wat wel relatief nieuw is, is dat het nu ook toegankelijk is voor MKB bedrijven. Waar de Amazons en Bollen van deze wereld al jaren data verzamelen om steeds gerichter en slimmer te communiceren, kan jouw bedrijf dit nu ook.

 

Het begint bij een goed vertrekpunt; wie zijn mijn usual suspects als het gaat om doelgroepprofielen? Zoals je misschien al wist, ben ik zelf een echte ijkpersonen-adept. Als het je lukt om jouw belangrijkste klantengroepen in ijkpersonen te verwoorden, dan kan het bijna niet meer misgaan!

 

Meten is de sleutel

Naast een levensechte beschrijving van een fictieve klant bestaat een ijkpersoon ook uit inzichten als: hoe beslist hij/zij, welke leefstijl schuilt er in deze persoon, kortom: wat drijft mijn doelgroep en hoe en wanneer kan ik hierop inhaken? Growth Hacking stelt als voorwaarde dat we zo veel mogelijk kunnen meten van het (on- en offline) gedrag van onze prospects. Met een standaard WordPress site alleen ga je dat niet redden. In het ideale geval wil je al je publicaties uit één bron verzorgen.

 

klantreizen door jouw informatie voorspellen, meetbaar maken en vervolgens optimaliseren

 

Optimaliseer je funnels

Ook wil je weten wat de ontvanger/lezer doet met jouw informatie. Wat is het klikgedrag, welke vorm slaat het beste aan en wat leidt tot conversie? Er zijn tegenwoordig prachtige tools zoals Hubspot en Dynamic Web die je deze mogelijkheden bieden. Uiteraard moet e.e.a. wel slim ingericht worden. Door vooraf je salesfunnel per ijkpersoon in kaart te brengen kun je de klantreizen door jouw informatie voorspellen, meetbaar maken en vervolgens optimaliseren. Dit optimaliseren houdt in dat we continu kijken welke informatie het beste scoort bij een specifieke ijkpersoon.

 

Exacte creativiteit

Ik kan me voorstellen dat dit allemaal wel heel exact en technisch klinkt. Is marketing dan geen creatief proces meer? Jawel! Door je steeds te verdiepen in de ijkpersonen zul je relevante en opvallende content moeten creëren. Een maandelijkse contentsessie kan je hierbij helpen. Breng in kaart welke content in de afgelopen periode tot de beste resultaten heeft geleid en bedenk wat nou echt interessant is per ijkpersoon en hoe je dit vanuit je eigen merk kan vertellen.

 

Door A/B tests te doen, ontdek je welke verschijningsvorm het beste aanslaat. Allemaal inzichten die jouw marketing steeds slimmer en effectiever maken, en voilà: je bent een growth hacker.

 

Meer weten over de mogelijkheden? Ik vertel je graag meer aan de hand van een actuele case!


Inschrijven nieuwsbrief

Fluid op de voet volgen en maandelijks een portie creatieve energie ontvangen?
Schrijf je dan in voor de Fluid nieuwsbrief!