Branding

Als je om je heen kijkt zie je overal bekende merken. Zonder dat je er erg in hebt, hebben deze merken erg hun best gedaan om niet alleen snel herkend te worden, maar vooral ook om een bepaald gevoel teweeg te brengen. Een merk zegt ook iets over de gebruiker; als je iemand uit een Mercedes of Skoda ziet stappen vormt dit meteen een beeld, statig, traditioneel versus doe maar gewoon in dit geval. Sommige mensen willen nog niet dood gevonden worden in een Mercedes, terwijl anderen met het merk weglopen (rijden in dit geval).

 

Productspecificaties zijn geen USP’s

Gelukkig of helaas hebben we allemaal concurrenten. Je zult je dus moeten onderscheiden van de rest. Dat kan door te roepen dat je kwaliteit of afspraak is afspraak hoog in het vaandel hebt staan. Maar dat mag je toch eigenlijk hopen als klant.. Dit zijn natuurlijk meer standaard randvoorwaarden om überhaupt te overleven als bedrijf. Het is dus cruciaal om te weten wat jouw bedrijf dan wel anders maakt dan de rest.

Menselijke eigenschappen maken een merk aantrekkelijk voor een specifieke groep mensen, jouw ideale klanten.

 

Daarom dus menselijke eigenschappen

Waarom doen jullie die dingen zoals jullie ze doen en wat zegt het over jullie klanten dat ze met jullie willen samenwerken? Het antwoord: menselijke eigenschappen! Zo lekker gewoon gebleven, ze lopen altijd voorop, ze nemen alle zorgen weg.. vul maar in. De Mercedes staat voor traditioneel, zelfverzekerd en een tikje statusgevoelig, net als zijn berijder. Een Opel is echt de oermoeder onder de auto’s; geen zorgen en het vertrouwde burgerlijke familiegevoel.

 

Wat doet jouw merk?

Ga voor jezelf eens na welk archetype bij jouw bedrijf past en vraag je af hoe je dit gevoel nu in je communicatie uitdraagt. Hieronder een spiekbriefje met automerken en bijbehorende archetypes. En in welke auto wil jij het liefst gezien worden (en wat zegt dat over jou)?

 


Inschrijven nieuwsbrief

Fluid op de voet volgen en maandelijks een portie creatieve energie ontvangen?
Schrijf je dan in voor de Fluid nieuwsbrief!